Nyheter | Sverigedemokraterna Mörbylånga

Nyheter för Sverigedemokraterna i Mörbylånga

Här kan du se de senaste nyheterna för Sverigedemokraterna i Mörbylånga och evenemang som skett i föreningen.

• Lösenordsskyddad: Årsmöteshandlingar 2017

Det här innehållet är lösenordsskyddat. Vänligen ange ditt lösenord nedan för att visa innehåll:

• Nytt år, nya utmaningar

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vårt årsmöte var den 25 jan. En härlig solig dag då många av oss möttes för trivsam samvaro. Resultatet av årsmötet kan du se under fliken ”Förtroendevalda”.

2014 kom vi in med 5 ledamöter i kommunfullmäktige  och en ledamot + 1 ersättare i kommunstyrelsen. Det känns väldigt bra att nu få vara med och kunna påverka.

Vi hoppas att ni hör av er med ideér och funderingar så på återhörande
    Anne Oskarsson
    Ordförande SD Öland

Mer info
  • God jul och gott nytt år!

Sverigedemokraterna i Kalmar län önskar alla våra medlemmar och sympatisörer en God Jul och ett Gott Nytt år där vi tar ytterligare steg framåt tillsammans!

• Kulturell valdebatt i Mörbylånga

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Anne Oskarsson representerade SD. Hon talade om ett samtalsklimat som är tillåtande, där alla kan göra sin röst hörd. Även om ett icke värderande förhållningssätt som förutsättning för den kulturella utvecklingen. Biblioteken som har en möjlighet att bli kulturbärare om öppettider anpassas, om litteratur införskaffas till alla språk som talas i kommunen, om behovet av samtalsrum och en kopp kaffe, om behovet av ett kulturcentrum helt enkelt.
    Det var ytterligt intressant att uppleva den diskussion som följde partiernas presentation av vallöften. Samtliga i publiken verkade vara bosatta på södra Öland varför samtalen handlade om hur mycket investeringar som skulle göras i Mörbylånga. Kändes mycket märkligt för vår representant som är bosatt i Norra Möckleby.
    Visst talades det om nytt biblioteket i Färjestaden men det betonades i debatten att Mörbylånga har ett av de mest kulturellt aktiva biblioteken i landet samt att fritidsgården i Mörbylånga är ett exempel på enastående kulturellt aktiva ungdomsgårdar varför de behöver kraftfullt ökade kulturella medel. Mörbylånga måste satsa framåt på kulturen varför ett exklusivt kulturhus måste byggas vid hamnen vilket stöddes av samtliga närvarande partier utom SD.
    Men Färjestaden då? Vi har en gammal brandstation som ungdomsgård. Färjestaden har ett bibliotek som skulle önska sig att ha skolbibliotekets utrymmen i Mörbylånga. Medan Färjestaden har minst tre gånger det befolkningsunderlag som Mörbylånga har och som växer kraftigt.
    Det som krävs är en ordentlig satsning på en ungdomsgård och ett kulturhus/bibliotek i Färjestaden.

När samtliga partier går in och lovar storslagna planer för Mörbylånga så reagerar vi på SD. Visst kan Mörbylånga kämpa för sitt kulturhus och kanske nå stora framgångar på kulturens spelplan men när man lämnar den kraftigaste växande delen av Öland nästan därhän i kulturens debatt då blir vi rädda. Och speciellt när hela partieliten S, C och M applåderar detta.

Det var även intressant att höra Henrik Yngvesson urskuldande förklara Ölandskommunernas passivitet angående att vraket efter Mars skall presenteras på ett museum i Västervik. Han betonade att Ölands kommuner inte alls varit passiva i frågan utan de planerar ett undervattensmuseum i Böda hamn. Han förklarade att flera dykare var från Västervik det var därför fynden av Mars kommer att visas där. Det är ganska intressant resonemang då alla dykningar och ilandförning av fynden sker i Böda som är den definitivt närmaste hamnen till vraket.

Passiviteten hos kommunen kan inte visas på ett bättre sätt. Det är nog bara en kort tids respit innan fynden från Sandbyborg kommer att få sin permanenta utställningsplats på Kalmar länsmuseum om inte SD Öland engagerar sig i frågan. Vi anser att fynden från Sandbyborg skall presenteras vid nedfarten till Sandbyborg och vara en del av den presentation av världsarvet som så länge behövts på Öland. Och att detta skall igångsättas NU. Detta kommer tyvärr alla sjuklöverpartierna att tveka över då de vill ha denna presentation mer eller mindre i närheten av Mörbylånga – Grönhögen.

Obehagligt var dock att Anne ej fick möjlighet till replik på publika inlägg som direkt kopplade till hennes åsikt om kultur till Åldringsboende och mer öppna samtal i kommunen. Typiskt PK!

Starta snarast projektering för Museet i Sandbyborg samt Kulturhus/bibliotek i Färjestaden.

Mer info
  • Tack för alla fina samtal i sommar

Marknader

Under sommaren har vi besökt ett antal marknader med start i Algutsrum sedan Färjestaden för att avslutas i Mörbylånga.

I Algutsrum mötte vi många glada trevliga diskussionsvilliga besökare. Trots skurar var många där. I Färjestaden var det hett under de dagar som vi var där men besökarna trotsade hettan och kom i alla fall. Vår servering av vattenmelon var uppskattade av såväl besökare till vårt tält som av de som stod i närstående. Även i Mörbylånga blev det trevliga samtal och diskussioner.

Algutsrums marknad                                                                          Färjestadens marknad

Algutsrum         Färjestaden

Vi ses i höst på gator och torg så på återseende!

Mer info
  • Träffa oss på marknader i sommar

Utanför Ölands köpstad den 24 juni dagen före EU-valet

Den 14 september dvs valdagen för val till kommunfullmäktige, landsting och riksdag närmar sig med stormsteg.  Hoppas att vi hinner att träffa dig innan dess. Vi kommer att vara på en del marknader under sommaren. Uppstart blir i Borgholm den 25 juni  och därefter kommer Algutsrums  marknad. Har du tid så besök oss där.

• Kandidater till kommunfullmäktigeval i Mörbylånga den 14 sept

1. Claus Zaar, Politisk sekreterare, Färjestaden

2. Anne Oskarsson, Civ.ing, Bröttorp

3. Eric Rosenlund, Civilingenjör, N. Möckleby

4. Bertil Eriksson, Kranförare, Degerhamn

5. Rolf Jönsson, Egenföretagare, Mörbylånga

6. Bert Carlsson, Sjökapten, Isgärde

7. Birger Olsson, Servicetekniker, Färjestaden

8. Olof Nilsson, Chaufför, Färjestaden

• Jimmie Åkesson på besök i Kalmar län

Under fredagen så stannade EP-valsturnén med partiledare Jimmie Åkesson och Kristina Winberg, som är toppkandidat till Europaparlamentet för Sverigedemokraterna, till i Kalmar, Oskarshamn och Västervik. Det blev en lyckad kampanjdag med välbesökta torgmöten på alla tre platserna och ett fantastiskt vårväder där solen tittade fram under hela dagen. Under mötet så berättade Jimmie och Kristina vad Sverigedemokraterna kommer att arbeta för om vi får förtroendet av väljarna (vilket redovisas nedan), samt vikten av att EU kritiker verkligen deltar och röstar i valet.

Imorgon fortsätter turnén och vad gäller Kalmar län så kommer man att besöka Vimmerby under förmiddagen.

Detta kommer vi arbeta för i EU-parlamentet:

* Folkomröstning om EU-medlemskapet
    * Ett nej till Europas förenta stater
    * Begränsa EU:s makt över Sverige
    * Minska den svenska EU-avgiften
    * Bevara den svenska modellen på arbetsmarknaden
    * Återupprätta det svenska gränsskyddet
    * Stoppa det organiserade tiggeriet
    * Bevara och stärka det svenska djurskyddet
    * Värna den svenska kronan och hålla Sverige utanför EMU
    * Svenska jaktregler ska bestämmas i Sverige
    * En ansvarsfull invandringspolitik

Barometern: Åkesson höll tal i Kalmar
    OT: Tysta motdemonstranter mötte Åkesson
    Östran: Både burop och applåder mötte Jimmie Åkesson
    ON: Tyst motdemonstration mot SD
    VT: Demonstration och motdemonstration
    ViT: Åkesson vann kampen om poliserna

Mer info

Ompröva föråldrade regler för vindkraft

Det är min övertygelse att vi måste omvärdera vindkraftens miljövinster. Enligt min uppfattning ska regelverket gällande etablering av vindkraftverk omprövas. Ny erfarenhet visar att tillstånd för nya vindkraftverk måste behandlas med en utökad konsekvensanalys och resultera i lokala nya översiktsplaner.

Efter fakta om nya hälsorisker ska det inte medges uppförande av sex 80 meter höga torn med en vinghöjd på 130 meter Dessa enorma byggnader påverkar besökare och folket i Södra Möckleby och Albrunna för lång framtid.

Nuvarande prövning tar inte tillräcklig hänsyn till följande regler:

1. Vissa personer är känsliga för det ljud som kraftverkens vingar ger upphov till. Vi vill att nya verk ska placeras minst 2 km från närmaste bebyggelse.
    2. Det infraljud som skapas av verkens vingar har analyserats av forskare och är en hälsorisk. Det pulserande ljudet, som vi inte kan höra, ger upphov till tryckvågor som fortplantar sig till innerörat. I den delen av vår hörselapparat finns fuktiga vätskefyllda hålrum som påverkar vårt sinne och kroppens stabila balansförmåga. På så sätt uppstår risk för yrsel och huvudvärk.
    3. Det pulserande trycket påverkar det autonoma nervsystemet med utsöndring av adrenalin och stresspåslag. Känsliga personer kan drabbas av högt blodtryck och hjärtinfarkt.
    4. I en rapport i Läkartidningen konstateras också att den som är överkänslig kan drabbas av migrän.  Forskare anser att var tredje person som bor i ett verks närområde löper risk att få påverkad hälsa. Riskgrupper är också personer som själva har migrän eller med migrän i släkten, personer med fibromyalgi och personer med tendens till ångest och depression.

På kommunstyrelsens första möte i Mörbylånga 2014 förväntar jag mig att ärendet inte avgörs.

Metrologiska institutionen vid Uppsala universitet har efter två års forskning resultat som tyder på att avståndet till bebyggelse enligt nuvarande regler ska omprövas.

I Norrland uppförs kraftverk av utländska underentreprenörer och ger inte ett enda kvalificerat arbetstillfälle för den lokala befolkningen. Vindkraftverk är en global affär och har ingen större påverkan på den lokala arbetsmarknaden. Investeringar och ekonomin med vindkraft bygger på subventioner.

Konsekvensen av 80 meter höga torn blir att Öland får en störning av det rogivande landskapet och att vi får minskad attraktion och förlorar turism vilket ger färre arbetstillfällen. En bygd som kan ge sina besökare lugn och ro kommer i framtiden att vara ett starkt argument för att locka turister och boende som söker avkoppling. När många människor med god ekonomi i vardagslivet upplever en dålig miljö med skyskrapor och trafikstockningar blir fågellivet och Alvaret en exotisk attraktion. Under vintertid är detta koncept med lugn och ro verklighet utanför Rovaniemi i Finland. Dit kommer besökare på charterresor från storstäder i såväl Europa som Asien. De väljer att semestra genom upplevelseturism i rofylld miljö.

Öland med sitt Världsarv och sin unika miljö har möjlighet att bli en framgångsrik plats. Det är på så sätt som Öland kan utvecklas.

Om nu Heidelberg/Cementa och O2 absolut vill investera i ett antal vindkraftverk vill jag som förtroendevald i Mörbylånga medverka till att etablering sker i annan kommun. Vindkraftverken behöver inte placeras på en extra miljökänslig plats på Öland.

Flera energiexperter och också vårt sunda förnuft noterar att vindkraften är en teknik som inte längre ska subventioneras. Vi måste väga in att Svenska Kraftnät för att kompensera bortfall vid kyla under hela året tvingas hyra dyr kapacitet vid kol- och oljebaserade kraftverk som i Karlshamn. Vid behov eldar man där med miljöförstörande kol och olja.

Innan mer vindkraft byggs ska forskning för metoder att lagra och överföra energi ges högsta prioritet. Miljötänkande får inte ge en förstörd miljö och hälsorisker.

Claus Zaar

Kommunfullmäktige  för