Nyheter | Sverigedemokraterna Mörbylånga

Nyheter för Sverigedemokraterna i Mörbylånga

Här kan du se de senaste nyheterna för Sverigedemokraterna i Mörbylånga och evenemang som skett i föreningen.

• Kristina Winberg besöker Färjestaden

Under den öländska solen med blå himmel kom EU parlamentarikern Kristina Winberg för att valtala till ölänningarna. SD Mörbylånga dukade upp med valinformation och en stor scen. Kristina som har anknytning till Öland sa att hon kan tänka sig flytta tillbaka när väl pensionsåldern infinner sig. Hon passade på att kritisera EU:s migrationspolitik och hade en lösning som hon skulle driva i EU om hon blir omvald. Ca 70 pers satt framför scenen samt någonstans i närheten av 250 knuttar på parkeringen hörde när hon uppmanade alla att gå och rösta! Vi från SD Mörbylånga vill tacka  Kristina Winberg att hon tog sig tid att komma till ”hemmaplan” för träffa våra medlemmar!

Mer info
  • Årsmötet och avklarat och förening delas

Under söndagen samlades drygt 40 medlemmar för sedvanliga årsmötesförhandlingar då Sverigedemokraterna på Öland hade sitt årsmöte. Sedan tidigare ingår både Borgholm och Mörbylånga i en gemensam kommunförening för Öland, men till mötet fanns ett förslag om att dela kommunföreningen. Detta förslag bifölls och därmed bildades en förening för Borgholm samt Mörbylånga och där en styrelse valdes för respektive förening.

För Sverigedemokraterna i Borgholm valdes Liselott Hovdegård till ordförande och för Sverigedemokraterna i Mörbylånga blev det Jessica Hellman som valdes till ordförande.

– Vi har växt otroligt mycket under den gångna mandatperioden och det var verkligen dags att dela kommunföreningen för att kunna växla upp det arbetet, säger Jessica Hellman som valts till ordförande för Sverigedemokraterna Mörbylånga

– Det är en mycket god stämning i föreningen och detta steg tror jag kommer att bidra till att underlätta för att ytterligare stärka förtroendet lokalt, säger Liselott Hovdegård som valts till ordförande för Sverigedemokraterna Borgholm

På bilden är det Liselott Hovdegård till vänster och Jessica Hellman till höger.

Mer info
  • God Jul och ett Gott Nytt År!

Sverigedemokraterna önskar alla sina politiker, medlemmar, väljare, sympatisörer och alla andra en God Jul och ett riktigt Gott Nytt År!

• Kommunfullmäktige 2018-10-23

Då är första fullmäktigemötet för mandatperioden 2018-2022 avklarat. Spännande för oss som var nya!

Deltog gjorde Claus, Monica, Eric, Curt, Olof och P-G – en blandning av gamla och nya ledamöter.

• SD Öland på Algutsrums höstmarknad

Då var det dags igen, SD Öland har varit på Algutsrums höstmarknad och där har Mörbylånga och Borgholms hjälpts åt, lite småkallt men ändå roligt, många lycka till och kämpa på har vi fått höra och det är roligt för oss som var där att få lite uppskattning.

Vi som var där: Olle Eric Lars Eva P-G.

• Valarbete pågår…

SD Mörbylånga igång som vanligt med sitt valarbete.

Nu går vi in på finalveckan och vi ger som vanligt järnet ända in i mål. Valarbetet 2018 har varit både roligt och jobbigt. Men oj så mycket tummen upp och kämpa på som vi fått höra, vi tror på ett fantastiskt valresultat. Vi som jobbat i dag är Olof, Curt, Jessica, Eric, Tore, Claus, Kenneth och Per-Gunnar.

Din röst är stark!

Rösta för en förändring i Mörbylånga kommun!

• Mat i kulturarvet

Under fredagen anordnades arrangemanget ”Mat i kulturarvet” i Mörbylånga på Öland. Under dagen genomfördes både verksamhetsbesök och paneldebatt kring livsmedelsproduktion. Under förmiddagen besöktes en av Ölands vingårdar och där samtal fördes kring potentialen som finns kring en utvecklad verksamhet med gårdsförsäljning samt regelförenklingar kring exempelvis vinprovningar.

Efter det blev det besök på en bondgård med mjölk- och köttproduktion, där samtalen kretsade kring konkurrensvillkor och problemet med att hitta arbetskraft med tillräcklig utbildning och att det regionalt saknas en lämplig YH-utbildning.

I debatten som hölls efter lunch framhölls från vårt håll främst att om vi ska öka självförsörjningsgraden av livsmedel så måste konkurrensvillkoren förbättras för svenska bönder och att vår goda djurvälfärd ska vara en konkurrensfördel.

Det vi satsar på i vår budget är en kraftig sänkning av skatten på drivmedel för jord- och skogsbruk till motsvarande dansk nivå, införandet av en djurvälfärdsersättning för mjölkkor på bete om 1000 kr per ko samt kraftigt minskar lönekostnaderna för småföretag.

• Kommunvalsedeln 2018

På årsmötet den 11 feb. 2018 fastlades de första namnen på Mörbylångas valsedel enligt följande:

1. Olof Nilsson, egenföretagare, Färjestaden

2. Jessica Hellman, undersköterska, skötare, kock, Algutsrum

3. Curt Ekvall, pol.mag., Glömminge

4. Claus Zaar, f.d. riksdagsman, Färjestaden

5. Eric Rosenlund, civ.ing./ergonom, Norra Möckleby

6. Per-Gunnar Olsson, entreprenör, Mörbylånga

7. Monika Johansson, omsorgsassistent, Algutsrum

8. Mikael Johansson, VVS-montör, Algutsrum

9. Kenneth Nilsson, entreprenör, Algutsrum

10. Tore Andersson, lantbrukare, Södra Näsby