Nyheter | Sverigedemokraterna Mörbylånga

Nyheter för Sverigedemokraterna i Mörbylånga

Här kan du se de senaste nyheterna för Sverigedemokraterna i Mörbylånga och evenemang som skett i föreningen.

• Kommunvalsedeln 2018

På årsmötet den 11 feb. 2018 fastlades de första namnen på Mörbylångas valsedel enligt följande:

1. Olof Nilsson, egenföretagare, Färjestaden

2. Jessica Hellman, undersköterska, skötare, kock, Algutsrum

3. Curt Ekvall, pol.mag., Glömminge

4. Claus Zaar, f.d. riksdagsman, Färjestaden

5. Eric Rosenlund, civ.ing./ergonom, Norra Möckleby

6. Per-Gunnar Olsson, entreprenör, Mörbylånga

7. Monika Johansson, omsorgsassistent, Algutsrum

8. Mikael Johansson, VVS-montör, Algutsrum

9. Kenneth Nilsson, entreprenör, Algutsrum

10. Tore Andersson, lantbrukare, Södra Näsby

11. Louise Schalberg, mäklare, Skogsby

12. Kenneth Plato, mekaniker, Gårdby

13. Raimo Mattson, skötare, Färjestaden

14. Anders Åsenius, lantbrukare, Össby

Vill du också bli en av oss så hör av dig till eric.rosenlund@sd.se

• Lösenordsskyddad: Årsmöteshandlingar 2018

Det här innehållet är lösenordsskyddat. Vänligen ange ditt lösenord nedan för att visa innehåll:

• Lösenordsskyddad: Årsmöteshandlingar 2017

• Nytt år, nya utmaningar

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vårt årsmöte var den 25 jan. En härlig solig dag då många av oss möttes för trivsam samvaro. Resultatet av årsmötet kan du se under fliken ”Förtroendevalda”.

2014 kom vi in med 5 ledamöter i kommunfullmäktige  och en ledamot + 1 ersättare i kommunstyrelsen. Det känns väldigt bra att nu få vara med och kunna påverka.

Vi hoppas att ni hör av er med ideér och funderingar så på återhörande
    Anne Oskarsson
    Ordförande SD Öland

Mer info
  • God jul och gott nytt år!

Sverigedemokraterna i Kalmar län önskar alla våra medlemmar och sympatisörer en God Jul och ett Gott Nytt år där vi tar ytterligare steg framåt tillsammans!

• Kulturell valdebatt i Mörbylånga

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Anne Oskarsson representerade SD. Hon talade om ett samtalsklimat som är tillåtande, där alla kan göra sin röst hörd. Även om ett icke värderande förhållningssätt som förutsättning för den kulturella utvecklingen. Biblioteken som har en möjlighet att bli kulturbärare om öppettider anpassas, om litteratur införskaffas till alla språk som talas i kommunen, om behovet av samtalsrum och en kopp kaffe, om behovet av ett kulturcentrum helt enkelt.
    Det var ytterligt intressant att uppleva den diskussion som följde partiernas presentation av vallöften. Samtliga i publiken verkade vara bosatta på södra Öland varför samtalen handlade om hur mycket investeringar som skulle göras i Mörbylånga. Kändes mycket märkligt för vår representant som är bosatt i Norra Möckleby.
    Visst talades det om nytt biblioteket i Färjestaden men det betonades i debatten att Mörbylånga har ett av de mest kulturellt aktiva biblioteken i landet samt att fritidsgården i Mörbylånga är ett exempel på enastående kulturellt aktiva ungdomsgårdar varför de behöver kraftfullt ökade kulturella medel. Mörbylånga måste satsa framåt på kulturen varför ett exklusivt kulturhus måste byggas vid hamnen vilket stöddes av samtliga närvarande partier utom SD.
    Men Färjestaden då? Vi har en gammal brandstation som ungdomsgård. Färjestaden har ett bibliotek som skulle önska sig att ha skolbibliotekets utrymmen i Mörbylånga. Medan Färjestaden har minst tre gånger det befolkningsunderlag som Mörbylånga har och som växer kraftigt.
    Det som krävs är en ordentlig satsning på en ungdomsgård och ett kulturhus/bibliotek i Färjestaden.

När samtliga partier går in och lovar storslagna planer för Mörbylånga så reagerar vi på SD. Visst kan Mörbylånga kämpa för sitt kulturhus och kanske nå stora framgångar på kulturens spelplan men när man lämnar den kraftigaste växande delen av Öland nästan därhän i kulturens debatt då blir vi rädda. Och speciellt när hela partieliten S, C och M applåderar detta.

Det var även intressant att höra Henrik Yngvesson urskuldande förklara Ölandskommunernas passivitet angående att vraket efter Mars skall presenteras på ett museum i Västervik. Han betonade att Ölands kommuner inte alls varit passiva i frågan utan de planerar ett undervattensmuseum i Böda hamn. Han förklarade att flera dykare var från Västervik det var därför fynden av Mars kommer att visas där. Det är ganska intressant resonemang då alla dykningar och ilandförning av fynden sker i Böda som är den definitivt närmaste hamnen till vraket.

Passiviteten hos kommunen kan inte visas på ett bättre sätt. Det är nog bara en kort tids respit innan fynden från Sandbyborg kommer att få sin permanenta utställningsplats på Kalmar länsmuseum om inte SD Öland engagerar sig i frågan. Vi anser att fynden från Sandbyborg skall presenteras vid nedfarten till Sandbyborg och vara en del av den presentation av världsarvet som så länge behövts på Öland. Och att detta skall igångsättas NU. Detta kommer tyvärr alla sjuklöverpartierna att tveka över då de vill ha denna presentation mer eller mindre i närheten av Mörbylånga – Grönhögen.

Obehagligt var dock att Anne ej fick möjlighet till replik på publika inlägg som direkt kopplade till hennes åsikt om kultur till Åldringsboende och mer öppna samtal i kommunen. Typiskt PK!

Starta snarast projektering för Museet i Sandbyborg samt Kulturhus/bibliotek i Färjestaden.

Mer info
  • Tack för alla fina samtal i sommar

Marknader

Under sommaren har vi besökt ett antal marknader med start i Algutsrum sedan Färjestaden för att avslutas i Mörbylånga.

I Algutsrum mötte vi många glada trevliga diskussionsvilliga besökare. Trots skurar var många där. I Färjestaden var det hett under de dagar som vi var där men besökarna trotsade hettan och kom i alla fall. Vår servering av vattenmelon var uppskattade av såväl besökare till vårt tält som av de som stod i närstående. Även i Mörbylånga blev det trevliga samtal och diskussioner.

Algutsrums marknad                                                                          Färjestadens marknad

Algutsrum         Färjestaden

Vi ses i höst på gator och torg så på återseende!

Mer info
  • Träffa oss på marknader i sommar

Utanför Ölands köpstad den 24 juni dagen före EU-valet

Den 14 september dvs valdagen för val till kommunfullmäktige, landsting och riksdag närmar sig med stormsteg.  Hoppas att vi hinner att träffa dig innan dess. Vi kommer att vara på en del marknader under sommaren. Uppstart blir i Borgholm den 25 juni  och därefter kommer Algutsrums  marknad. Har du tid så besök oss där.

• Kandidater till kommunfullmäktigeval i Mörbylånga den 14 sept

1. Claus Zaar, Politisk sekreterare, Färjestaden

2. Anne Oskarsson, Civ.ing, Bröttorp

3. Eric Rosenlund, Civilingenjör, N. Möckleby

4. Bertil Eriksson, Kranförare, Degerhamn

5. Rolf Jönsson, Egenföretagare, Mörbylånga

6. Bert Carlsson, Sjökapten, Isgärde

7. Birger Olsson, Servicetekniker, Färjestaden

8. Olof Nilsson, Chaufför, Färjestaden

• Jimmie Åkesson på besök i Kalmar län

Under fredagen så stannade EP-valsturnén med partiledare Jimmie Åkesson och Kristina Winberg, som är toppkandidat till Europaparlamentet för Sverigedemokraterna, till i Kalmar, Oskarshamn och Västervik. Det blev en lyckad kampanjdag med välbesökta torgmöten på alla tre platserna och ett fantastiskt vårväder där solen tittade fram under hela dagen. Under mötet så berättade Jimmie och Kristina vad Sverigedemokraterna kommer att arbeta för om vi får förtroendet av väljarna (vilket redovisas nedan), samt vikten av att EU kritiker verkligen deltar och röstar i valet.

Imorgon fortsätter turnén och vad gäller Kalmar län så kommer man att besöka Vimmerby under förmiddagen.

Detta kommer vi arbeta för i EU-parlamentet:

* Folkomröstning om EU-medlemskapet
    * Ett nej till Europas förenta stater
    * Begränsa EU:s makt över Sverige
    * Minska den svenska EU-avgiften
    * Bevara den svenska modellen på arbetsmarknaden
    * Återupprätta det svenska gränsskyddet
    * Stoppa det organiserade tiggeriet
    * Bevara och stärka det svenska djurskyddet
    * Värna den svenska kronan och hålla Sverige utanför EMU
    * Svenska jaktregler ska bestämmas i Sverige
    * En ansvarsfull invandringspolitik