Mat i kulturarvet | Sverigedemokraterna Mörbylånga

Mat i kulturarvet

Under fredagen anordnades arrangemanget ”Mat i kulturarvet” i Mörbylånga på Öland. Under dagen genomfördes både verksamhetsbesök och paneldebatt kring livsmedelsproduktion. Under förmiddagen besöktes en av Ölands vingårdar och där samtal fördes kring potentialen som finns kring en utvecklad verksamhet med gårdsförsäljning samt regelförenklingar kring exempelvis vinprovningar.

Efter det blev det besök på en bondgård med mjölk- och köttproduktion, där samtalen kretsade kring konkurrensvillkor och problemet med att hitta arbetskraft med tillräcklig utbildning och att det regionalt saknas en lämplig YH-utbildning.

I debatten som hölls efter lunch framhölls från vårt håll främst att om vi ska öka självförsörjningsgraden av livsmedel så måste konkurrensvillkoren förbättras för svenska bönder och att vår goda djurvälfärd ska vara en konkurrensfördel.

Det vi satsar på i vår budget är en kraftig sänkning av skatten på drivmedel för jord- och skogsbruk till motsvarande dansk nivå, införandet av en djurvälfärdsersättning för mjölkkor på bete om 1000 kr per ko samt kraftigt minskar lönekostnaderna för småföretag.